Świece zapłonowe

W silniku ciągnika zastosowano świece zapłonowe z gwintem M18x1,5. W zależności od silnika zalecana wartość cieplna to 175, 225 lub 240 w/g skali Bosch'a. Wartość cieplna jest bardzo ważnym parametrem świecy. Musi być tak dobrana, aby świeca zapłonowa pracowała w zakresie temperatur eksploatacji 500oC - 850oC. Poniżej tego zakresu (temperatura samooczyszczania) dochodzi do "okopcenia" i towarzyszącego mu wypadaniu zapłonów, z drugiej strony, przekroczenie tego zakresu (temperatura samozapłonu) prowadzi do samozapłonu.

Taki zakres wartości cieplnej świec zapłonowych, mających zastosowanie w ciągniku, wynika z warunków eksploatacji ciągnika, tzn. obciążenia silnika jak i warunków zewnętrznych. Np. w okresie jesienno-wiosennym silnik nie osiąga tak wysokich temperatur jak w okresie letnim, więc zastosowana świeca może mieć wyższą wartość cieplną. Podane w instrukcjach oznaczenia nie są już aktualnie, gdyż firma Bosch dokonała ich zmiany. Stare, interesujące nas oznaczenia, oraz ich nowe odpowiedniki, zawarte są w Tabeli 1.

Tabela 1
160 7
170 7
180 7
190 6
200 6
210 6
220 5
230 5
240 4

Oznaczenia dostępnych na rynku świec zapłonowych z gwintem M18x1,5, o zalecanych dla ciągnika wartościach cieplnych zawarte są w Tabeli 2. Stare oznaczenia Bosch podane są historycznie, dla porównania z instrukcją.

Tabela 2
wartość cieplna M175T1 M7A A-6 M17 18-7A M60
M225T1 M5A A-7 M22 18-5A -
M240T1 M4AC A-7 M24S 18-4A2 -

Charakterystyka dostępnych w sprzedaży świec zapłonowych, które stosuję w ciągniku - Tabela 3.

Tabela 3
NGK A-7 być może cena
(ok. 19zł/szt.*)
bardzo dobra świeca do całorocznej eksploatacji świeca pracuje w akumulatorowym układzie zapłonowym
DENSO M22 - jakoś porównywalna z NGK typ A-7, niższa cena
(ok. 13zł/szt.*)
świeca pracuje w akumulatorowym układzie zapłonowym
Iskra M60 wysoka wartość cieplna cena
(ok. 8,5zł/szt.*)
z powodu wysokiej wartości cieplnej najlepiej stosować w okresie jesienno-wiosennym

* - orientacyjne ceny z 12.2006

Świece NGK typ A-7 (Rys. 1) oraz DENSO typ M22 (Rys. 2) z praktycznego punktu widzenia oceniam na tym samym wysokim poziomie. Świec polskiej firmy ISKRA Kielce typ M60 (Rys. 3) używam sporadycznie.

DENSO M22Rys. 2 - DENSO M22
NGK A7Rys. 1 - NGK A-7
ISKRA M60Rys. 3 - ISKRA M60

Oprócz świec wymienionych w Tabeli 3 używam jeszcze tych ze swoich skromnych zapasów, używanych i tych, które przetrwały nietknięte jak np. polska świeca ISKRY - typ M75, o niższej wartości cieplnej niż M60. Czasem takie świece można jeszcze kupić na aukcjach internetowych.

ISKRA M75Rys. 4 - ISKRA M75

Najlepiej w ciągnikach sprawdzały się świece zapłonowe zza wschodniej granicy. Kiedyś można je było kupić na straganie zawinięte jedynie w tłusty papierek. Nie posiadam żadnego katalogu w którym można by je było znaleźć, dlatego nie jestem w stanie określić ich wartości cieplnej ani firmy, która je produkowała.

KAT3KM8TΓOCT 2043-74Rys. 6 - KAT3KM8TΓOCT 2043-74
M8-1TRys. 5 - M8-1T

Zdecydowanie polecam stosowanie fabrycznych świec z gwintem M18x1,5 o odpowiednio dobranej wartości cieplnej (dlaczego → Pomoc).