Charakterystyka techniczna ciągnika

Przeznaczeniem ciągnika jednoosiowego "Dzik" była praca w leśnictwie, rolnictwie, w transporcie bliskiego zasięgu oraz napęd maszyn stacjonarnych (ciągnik posiada wyjście przekaźnika obrotów, obroty są uzależnione od włączonego biegu, żeby go użyć konieczna jest odpowiednia przystawka). Możliwość współpracy ciągnika z zestawem narzędzi uprawowych, pozwala na wykonanie większości zabiegów agrotechnicznych, stosowanych w gospodarce rolnej i leśnej. Sprawę transportu rozwiązuje, przystosowana do współpracy z ciągnikiem, specjalna, jednoosiowa przyczepka.

1. Silnik.

1.1. Silnik S-82.

Silnik S-82 to lekki gaźnikowy, dwusuwowy silnik benzynowy chłodzony powietrzem. Z racji niskiej wagi i prostej budowy miał on szerokie zastosowanie zarówno w przemyśle jak i rolnictwie. Służył do napędu motopomp, prądnic oraz małych maszyn rolniczych, np. opryskiwaczy, opylaczy jak też małych maszyn stacjonarnych. Ten polskiej produkcji silnik, wytwarzany był przez Wytwórnię w Andrychowie (a poźniej przez WSM Bielsko).

Silnik S-82Rys. 1 - Silnik S-82
przekrój silnika S-82PRys. 2 - Przekrój silnika S-82P z przystawką i sprzęgłem BSA

1.2. Silnik WSM typ S-261.

Produkowane przez Wytwórnię Sprzętu Mechanicznego w Bielsku Białej, silniki gaźnikowe dwusuwowe WSM typu S-261 i ich pochodne miały bardzo wszechstronne zastosowanie. Przeznaczone one były do napędu jednoosiowych ciągników (ogrodniczych, rolniczych i leśnych), maszyn drogowych, szczotek mechanicznych, do napędu mechanizmów snopowiązałek, motopomp pożarniczych i przemysłowych, pomp szlamowych i samozasysających, do napędu łodzi, maszyn budowlanych i rolniczych.

Ze względu na swą lekkość silniki S-261 nadawały się do agregatów przenośnych dla prac awaryjnych, gdy nie była przewidziana praca ciągła i nie wymagane było stosowanie cięższego i droższego silnika wysokoprężnego.

Do zalet silników dwusuwowych WSM typu S-261 należą:

  • prosta budowa, łatwa obsługa i konserwacja, niezawodne działanie i smarowanie, duża żywotność oraz nieskomplikowana i tania naprawa;
  • silna lecz lekka obudowa, umożliwiająca stosowanie także w małych agregatach przenośnych;
  • chłodzeniem powietrzem za pomocą dmuchawy na kołem zamachowym;
  • łatwy rozruch przy każdej temperaturze zewnętrznej;
  • zapłon od iskrownika wbudowanego w kole zamachowym;
  • możliwość oświetlenia żarówka 25W przy napięciu 6V, prądem wytwarzanym przez cewki wbudowane do iskrownika;
  • wielka różnorodność zastosowania ewentualnie z różnymi przekładniami oraz sprzęgłami w zależności od potrzeb;
  • regulator obrotów utrzymujący ilość obrotów silnika w granicach ± 5% od nominalnej ilości obrotów.

Typ S-261C (ciągnikowy) - przeznaczony był do napędu ciągników jednoosiowych.

Silnik WSM typ S-261CRys. 3 - Silnik WSM typ S-261C
Przekrój silnika WSM typ S-261Rys. 4 - Przekrój silnika WSM typ S-261
Charakterystyka zewnętrzna silnika WSM typ S-261Rys. 5 - Charakterystyka zewnętrzna silnika WSM typ S-261

1.3. Silnik WSM typ 160.

Konstrukcja silnika WSM typ 160 została opracowana przez WSM w Bielsku Białej na podstawie doświadczeń zebranych podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników gaźnikowych typu S-261. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne oraz zastosowanie wysokiej jakości materiałów i dokładność wykonania wydatnie wpłynęły na polepszenie osiągów silnika przy możliwie najmniejszych kosztach eksploatacyjnych oraz na dalszą poprawę jego niezawodności, trwałości i żywotności.

Silniki gaźnikowe, dwusuwowe WSM typ 160 produkowane w kilku odmianach miały wszechstronne zastosowanie.

Przeznaczone były do napędu: jednoosiowych ciągników (ogrodniczych, rolniczych, leśnych), wózków transportowych, maszyn rolniczych, pomp pożarniczych i przemysłowych, sprężarek, betoniarek, wyciągów budowlanych, przenośników taśmowych i innych maszyn budowlanych, opryskiwaczy itp.

Ze względu na mały ciężar i niewielkie gabaryty silnik typ 160 nadawał się do agregatów przenośnych.

Do zalet silników dwusuwowych WSM typu 160 należą:

  • prosta budowa, łatwa obsługa i konserwacja, niezawodne działanie i smarowanie, duża żywotność oraz nieskomplikowana i tania naprawa;
  • silna, zwarta i lekka obudowa zapewnia łatwość montażu silnika w różnych urządzeniach i małych agregatach przenośnych;
  • chłodzeniem powietrzem za pomocą dmuchawy (wentylatora odśrodkowego) wykonanej jako całość z kołem zamachowym znacznie upraszcza konstrukcję i obsługę silnika;
  • łatwy rozruch przy każdej temperaturze otoczenia;
  • zapłon od iskrownika wbudowanego w obudowę dmuchawy. Dogodne zamontowanie przerywacza w aparacie zapłonowym i kondensatorów na zewnątrz podstawy iskrownika zapewnia łatwą obsługę i wymianę;
  • możliwość zastosowania oświetlenia żarówka 25W przy napięciu 6V, prądem wytwarzanym przez cewki światła wbudowane do iskrownika;
  • możliwość różnych zastosowań z różnym osprzętem i wyposażeniem;
  • ogranicznik obrotów utrzymujący mniej więcej stałą liczbę obrotów silnika i zabezpieczający silnik przed rozbiegnięciem się.

Typy 02.160, 03.160, 09.160 stosowane były do napędu jednoosiowych ciągników (ogrodniczych, rolniczych, leśnych) i wózków transportowych.

Silnik WSM typ 03.160Rys. 6 - Silnik WSM typ 03.160
Przekrój silnika WSM typ 160Rys. 7 - Przekrój silnika WSM typ 160
Charakterystyka zewnętrzna silnika WSM typ 160Rys. 8 - Charakterystyka zewnętrzna silnika WSM typ 160

1.4. Tabela przedstawiająca wybrane parametry silników.

Rodzaj silnika gaźnikowy, niskoprężny, dwusuwowy gaźnikowy, niskoprężny, dwusuwowy gaźnikowy, niskoprężny, dwusuwowy
Rodzaj zapłonu iskrowy iskrowy iskrowy
Rodzaj pracy dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
Chłodzenie powietrzem przy pomocy dmuchawy powietrzem przy pomocy dmuchawy powietrzem przy pomocy dmuchawy
Smarowanie górne - mieszanka olejowa 1:20 mieszankowe, olejem silnikowym CPN, S17, Lux 13 lub Extra 15 ew. SAE 40-50 zmieszanym w stosunku 1:25 mieszankowe, olejem silnikowym CPN, S17, Lux 13 lub Extra 15 ew. SAE 40-50 zmieszanym w stosunku 1:25
Moc znamionowa przy prędkości obrotowej 3000/min. 8 KM 9 KM 11 KM
Ilość cylindrów 1 pionowy 1 stojący 1 stojący
Średnica cylindra ø 72 mm ø 76 mm ø 76 mm
Skok tłoka 85 mm 82 mm 82 mm
Pojemność skokowa 343cm 3 372cm 3 372cm 3
Stopień sprężania 5,7 6,5 6,8
Maksymalny moment obrotowy 2,17 kGm przy 2000 obr/min. 2,4 kGm przy 2100 obr/min. 2,55 kGm przy 2200 obr/min.
Regulator odśrodkowy, mechaniczny odśrodkowy działający na przepustnicę gaźnika odśrodkowy działający na przepustnicę gaźnika
Rodzaj paliwa mieszanka olejowo-benzynowa 1:20 benzyna samochodowa LO-70 benzyna samochodowa LO-70
Jednostkowe minimalne zużycie paliwa przy mocy znamionowej 415 g/KMh 340 +/- 5% g/KMh 390 +/- 5% g/KMh
Filtr powietrza mokry, olejowy mokry, olejowy suchy z wkładem filtrującym papierowym, wymiennym
Świeca zapłonowa M18 x 1,5 wartość cieplna 175 wg skali Bosch'a M18 x 1,5 wartość cieplna 175 wg skali Bosch'a o wartości cieplnej 225 lub 240 wg skali Bosch'a z gwintem M18 x 1,5
Rozruch ręczny, za pomocą dźwigni z wycinkiem koła zębatego ręczny, rozrusznikiem dźwigniowym ręczny, rozrusznikiem dźwigniowym
Źródło prądu b.d. prądnica prądu zmiennego 6V/25W prądnica prądu zmiennego 6V/25W
Układ zapłonowy iskrownik, umieszczony w kole zamachowym iskrownik, wbudowany w koło zamachowe iskrownik, wbudowany w koło zamachowe
Gaźnik poziomy, ø 26 typu Solex 26 UAHD (Jikov K62217) BVF typ NS-261 lub Jikov typ 30 POH Jikov typ 30 POH
Ciężar suchego silnika 45 kg 47 kg 47 kg
Wymiary gabarytowe silnika:
długość
wysokość
szerokość

515 mm
545 mm
560 mm

505 mm
540 mm
495 mm

520 mm
565 mm
555 mm

2. Podwozie.

2.1. Tabela przedstawiająca wybrane parametry ciągników.

Sprzęgło cierne, suche, dwutarczowe dwutarczowe, typu suchego dwutarczowe, typu suchego
Skrzynia biegów czterobiegowa w tym jeden bieg wsteczny czterobiegowa w tym jeden bieg wsteczny czterobiegowa w tym jeden bieg wsteczny
Przekaźnik mocy dwa wyprowadzenia wałka przekaźnika mocy - do przodu i do tyłu * 2 wałki przekaźnikowe wyprowadzone jeden z przodu, drugi z tyłu ciągnika, o obrotach zależnych * 2 wałki przekaźnikowe wyprowadzone jeden z przodu, drugi z tyłu ciągnika, o obrotach zależnych *
Hamulec hamulec ręczny działający na wałek przekaźnika stożkowy, umieszczony na wałku atakującym, w kąpieli olejowej. Napęd hamulca ręczny, linką Boowden'a. stożkowy, umieszczony na wałku atakującym, w kąpieli olejowej. Napęd hamulca ręczny, linką Boowden'a.
Koło jezdne opony 700 x 16". Ciągła regulacja rozstawu kół w granicach 580 - 950 mm opony o profilu rolniczym 6,00-16". Ciągła regulacja rozstawu kół w granicach 640 - 940 mm opony o profilu rolniczym 6,00-16". Ciągła regulacja rozstawu kół w granicach 640 - 940 mm
Napęd kół jezdnych przez przekładnie główna, mechanizm różnicowy z blokadą, ponadto możliwa jest blokada każdego koła oddzielnie przez przekładnie główna, stożkową, mechanizm różnicowy, zwolnice włączane i wyłączane za pomocą sprzęgieł kłowych; równocześnie lub pojedynczo przez przekładnie główna, stożkową, mechanizm różnicowy, zwolnice włączane i wyłączane za pomocą sprzęgieł kłowych; równocześnie lub pojedynczo
Kierowanie za pomocą kierownicy typu teleskopowego, która ma możliwość wysuwania i ustawiana w trzech kierunkach. Do wykonywania skrętów po małym łuku możliwość wykorzystania mechanizmu blokowania kół. za pomocą ręcznego skręcania czepigu lub przez włączenie napędu na poszczególne półosie, przy zblokowanym mechanizmie różnicowym za pomocą ręcznego skręcania czepigu lub przez włączenie napędu na poszczególne półosie, przy zblokowanym mechanizmie różnicowym
Mocowanie narzędzi b.d. w uniwersalnym zaczepie narzędzi typu N1 w uniwersalnym zaczepie narzędzi typu N1
Blokady ciągnik posiada możliwość blokowania obu półosi równocześnie lub oddzielnie ciągnik posiada możliwość blokowania obu półosi równocześnie lub oddzielnie ciągnik posiada możliwość blokowania obu półosi równocześnie lub oddzielnie
Instalacja elektryczna prądnico-iskrownik akumulator 6V-7Ah z pokrywą, sygnał BFSK - 6V, gniazdko wtyczkowe do podłączenia instalacji przyczepy akumulator 6V-7Ah z pokrywą, sygnał a2.13.10.41 - 6V, gniazdko wtyczkowe do podłączenia instalacji przyczepy
Wymiary i ciężar ciągnika długość - b.d.
szerokość - b.d.
wysokość - b.d.
prześwit - 300 mm
promień skrętu - b.d.
dopuszczalne pochylenie poprzeczne - b.d.
ciężar własny - 300 kG
ciężar roboczy - 400 kG
długość - 2600 mm
szerokość - 1100 mm
wysokość - 1055 mm
prześwit - 235 mm
promień skrętu - 1340 mm
dopuszczalne pochylenie poprzeczne - 30o
ciężar własny - 362 kG
ciężar roboczy - 502 kG
długość - 2600 mm
szerokość - 1100 mm
wysokość - 1055 mm
prześwit - 235 mm
promień skrętu - 1340 mm
dopuszczalne pochylenie poprzeczne - 30o
ciężar własny - 362 kG
ciężar roboczy - 502 kG
Pojemność zbiornika paliwa 12 litrów mieszanki 12 litrów mieszanki 18 litrów mieszanki
Pojemność olejowa skrzyni biegów b.d. 7 - 8 litrów oleju 7 - 8 litrów oleju
Olej do skrzyni biegów lato b.d. olej przekładniowy PZ./SAE-90/ olej przekładniowy HIPOL 15
Olej do skrzyni biegów zima b.d. olej przekładniowy S18./SAE-50/ b.d.

* - przedni wałek przekaźnikowy był opcjonalnie montowany na życzenie kupującego.

2.2. Dane trakcyjne poszczególnych przekładni ciągnika.

I b.d. 131,2 131,2 2,6 2,94 2,94 b.d. 390 415 200 203 203
II b.d. 83 83 4,1 4,56 4,56 b.d. 350 370 b.d. 364 364
III b.d. 24,5 24,5 14 15,75 15,75 b.d. 200 212 1000 1090 1090
W b.d. 93,6 93,6 3 4,13 4,13 b.d. b.d. b.d. b.d. 324 324