Gaźniki

Spotkałem się z dwoma odmianami gaźników Jikov 30 POH (Dzik-2/Dzik-21), górnossącym i dolnossącym. Różnica polega na kierunku ustawienia kanału dolotowego powietrza. Niestety z racji tego, że w kolankach znajdują się dodatkowe kanaliki, nie są one odwracalne. Tak więc, aby zrobić gaźnik górnossący z dolnossącego musimy posiadać odpowiednie kolanko na wymianę.

gaźnik Jikov 30 POHRys. 2
gaźnik Jikov 30 POHRys. 1
gaźnik Jikov 30 POHRys. 4
gaźnik Jikov 30 POHRys. 3

Dodatkowo wraz z jednym z ciągników wszedłem w posiadanie dwóch innych gaźników. Pierwszy to niemiecki BVF typ NS-261 fabrycznie stosowany w silniku S-261C. Drugi to polski PEGAZ (stosowany min. w Junakach), którego fabrycznego stosowania w silnikach S-261C nie jestem pewien, gdyż wielu właścicieli samodzielnie zmieniało gaźniki, chcąc w ten sposób ułatwić rozruch silnika lub/oraz obniżyć zużycie paliwa. Nie jestem w stanie określić jak skuteczne były te gaźniki w praktyce, gdyż w ciągnikach wykorzystuję wyłącznie sprawdzone gaźniki Jikov 30 POH.

gaźnik PegazRys. 6
gaźnik BVF typ NS-261Rys. 5