Zapłon akumulatorowy 6V

Ogólne wytyczne

Pomimo prostoty wykonania i niewielu zmian jakich należy dokonać w oryginalnej instalacji elektrycznej, zastosowanie, do prostowania prądu ładowania akumulatora, prostownika jednopołówkowego sprawia, że energia dostarczana przez źródło wykorzystywana jest tylko przez pół okresu - podczas drugiej połowy okresu napięcie jest po prostu blokowane i prąd w układzie nie płynie (połowiczne wykorzystanie dostępnej energii cewek świetlnych). Posiadając sprawną, fabryczną instalację elektryczną, przeróbka sprowadza się do dodania zewnętrznej cewki zapłonowej (18) oraz wykonania odpowiednich połączeń elektrycznych w/g Rys.1. Opcjonalnie można dodać główny wyłącznik akumulatora (17), dodatkowy kondensator elektrolityczny (19), prostownik selenowy (10) zastąpić diodą prostowniczą oraz przesunąć bezpiecznik (13) bliżej akumulatora.

Napięcie wyjściowe prostownika jednopołówkowego
Rys. 2 - Napięcie wyjściowe prostownika jednopołówkowego

Elementy wymagane:

  • cewka zapłonowa 6V;
  • akumulator 6V;
  • kabel elektryczny, końcówki oczkowe, izolacja itp.

elementy opcjonalnie:

  • kondensator elektrolityczny np. 10000μF/50V;
  • dioda prostownicza np. >6V, ~5A;
  • obudowa bezpiecznikowa do montowania na kablu;
  • wyłącznik elektryczny (do akumulatora).

Działania

  • Jeśli chcemy, możemy odkręcić dekiel koła magnesowego (4) i usunąć wewnętrzna cewkę zapłonową.
  • dekiel kołą megnesowegoRys. 3

  • Modyfikujemy połączenia wyłącznika gaszenia zapłonu (8) w/g Rys.1.
  • Należy wyprowadzić dodatkowy kabel z przerywacza zapłonu o długości zależnej od miejsca w którym zamontujemy nową cewkę zapłonową (18).
  • wyprowadzenie kabla z przerywacza zapłonuRys. 5
    wyprowadzenie kabla z przerywacza zapłonuRys. 4

  • Podłączamy odpowiednio wyprowadzenia zewnętrznej cewki zapłonowej (18), jedno łączymy z kablem wyprowadzonym z przerywacza zapłonu, drugie wyprowadzenie łączymy z wyłącznikiem gaszenia zapłonu (8). Wykorzystujemy do tego wolny kabel, wcześniej połączony z zaciskiem "Z".
  • cewka zapłonowaRys. 6

  • Jeśli chcemy, możemy zastąpić prostownik selenowy (10) diodą prostowniczą.
  • dioda prostownicza
    Rys. 7

  • Jeśli chcemy, możemy przesunąć bezpiecznik bliżej akumulatora (13), lub dodać dodatkowy bezpiecznik. Montujemy wtedy dowolną ogólnie dostępną obudowę bezpiecznika na kabel wychodzący z akumulatora.
  • bezpiecznikRys. 9
    bezpiecznikRys. 8

  • Jeśli chcemy, możemy zamontować główny wyłącznik akumulatora (17). Przykładowo:
  • wyłącznik akumulatoraRys. 10

  • Jeśli chcemy, możemy dołączyć kondensator elektrolityczny (19). Pozwala to na pracę silnika, na odpowiednio wysokich obrotach, bez zasilania z akumulatora (uwaga: spadek obrotów = zgaśnięcie silnika). Uwaga: 1. Kondensator należy zamontować tuż przy cewce zapłonowej. 2. Należy wykonać poprawnie jego podłączenie w/g Rys.1, w przeciwnym wypadku grozi to jego uszkodzeniem.
  • cewka+kondensatorRys. 12
    cewka+kondensatorRys. 11

Podsumowanie

Instalację taką posiadam w ciągniku służącym do opryskiwania. Często podczas jego pracy, silnik jest wykorzystany tylko do napędu wysokociśnieniowej pompy (układ jezdny jest odłączony). Taka specyfika pracy powoduje, że silnik nie pracuje na wysokich obrotach nie wytwarzając w ten sposób odpowiedniej ilości energii aby pokryć zapotrzebowanie cewki zapłonowej. W takim przypadku więcej energii zużywamy niż wytwarzamy, powodując rozładowywanie się akumulatora. Wykorzystuję tu akumulator 6V/12Ah umiejscowiony, jak fabryczny, pod tłumikiem. Zasila on: cewkę zapłonową, światła postojowe oraz sygnał dźwiękowy. To wszystko sprawia, że w zależności od wykorzystania ciągnika, czasem występuje konieczność doładowania akumulatora z sieci elektrycznej co 2 dni. Dla mnie jednak, brak problemów z zapalaniem silnika niweluje tą niedogodność.

Uwagi: