Zapłon akumulatorowy 12V
Ogólne wytyczne
Wykorzystany w tym rozwiązaniu, do prostowania prądu ładowania akumulatora, prostownik dwupołówkowy, umożliwia wykorzystanie mocy źródła napięcia przemiennego przez cały okres (pełne wykorzystanie dostępnej energii cewek świetlnych). Niestety jej wykonanie wymaga większego nakładu pracy oraz dokonania większej ilości zmian w instalacji fabrycznej niż instalacja akumulatorowa 6V. Oprócz dodania nowej cewki zapłonowej (18) konieczna jest: modyfikacja cewek świetlnych, zastąpienie prostownika selenowego, mostkiem prostowniczym (10), zastąpienie starego przełącznika ładowania akumulatora nowym posiadającym odpowiednie możliwości (11), oraz dołożenie do instalacji dodatkowego kabla. Opcjonalnie można dodać główny wyłącznik akumulatora (17), dodatkowy kondensator elektrolityczny (19) oraz przesunąć bezpiecznik (13) bliżej akumulatora.
Rys. 3 - Napięcie wyjściowe prostownika dwupołówkowego
Elementy wymagane:
- cewka zapłonowa 12V;
- akumulator 12V;
- mostek prostowniczy np. >12V, ~5A;
- przełącznik elektryczny ładowania akumulatora;
- kabel elektryczny, końcówki oczkowe, izolacja itp.
elementy opcjonalnie:
- kondensator elektrolityczny np. 10000μF/50V;
- obudowa bezpiecznikowa do montowania na kablu;
- wyłącznik elektryczny (do akumulatora).
Działania
- Odkręcamy dekiel koła magnesowego. Jeśli chcemy możemy wymontować starą cewkę zapłonową, jeśli nie, należy odkręcić kabel łączący zacisk "Z" z cewką i zaizolować go.
- Od obudowy każdej z cewek świetlnych delikatnie odrywamy zgrzany do niej, krótki koniec wychodzącego uzwojenia. Przedłużamy do kablem, izolujemy i podłączamy do zacisku "Z". Drugi koniec uzwojeń cewek pozostawiamy bez zmian (podłączony do zacisku "SW"). Cewki podłączamy równolegle. Połączenia wykonujemy tak aby je zabezpieczyć przed stykiem w elementami ruchomymi silnika (są tam odpowiednie uchwyty).
- Należy wyprowadzić dodatkowy kabel z przerywacza zapłonu o długości zależnej od miejsca w którym zamontujemy nową cewkę zapłonową (18).
- Zastępujemy prostownik selenowy, mostkiem prostowniczym (10), w/g Rys.2.
- Zastępujemy stary przełącznik ładowania akumulatora, nowym (11), w/g Rys.2, posiadającym dwa niezależne obwody przełączające.
- Modyfikujemy w/g Rys.2 połączenia wyłącznika gaszenia zapłonu (8).
- Stary kabel łączący wcześniej zacisk "Z" z wyłącznikiem gaszenia zapłonu (8), łączymy z przełącznikiem ładowania akumulatora (12).
- Dodajemy do instalacji dodatkowy kabel (20) łączący wyłącznik gaszenia zapłonu (8) z cewką zapłonową (18).
- Podłączamy odpowiednio wyprowadzenia zewnętrznej cewki zapłonowej (18), jedno łączymy na stałe z kablem wyprowadzonym z przerywacza zapłonu, drugie wyprowadzenie mamy już połączone za pomocą wcześniej dodanego kabla (20).
- Jeśli chcemy, możemy przesunąć bezpiecznik bliżej akumulatora (13), lub dodać dodatkowy bezpiecznik. Montujemy wtedy dowolną ogólnie dostępną obudowę bezpiecznika na kabel wychodzący z akumulatora.
- Jeśli chcemy, możemy zamontować główny wyłącznik akumulatora (17). Przykładowo:
- Jeśli chcemy, możemy dołączyć kondensator elektrolityczny (19). Pozwala to na pracę silnika, na odpowiednio wysokich obrotach, bez zasilania z akumulatora (uwaga: spadek obrotów = zgaśnięcie silnika). Uwaga: 1. Kondensator należy zamontować tuż przy cewce zapłonowej. 2. Należy wykonać poprawnie jego podłączenie w/g Rys.1, w przeciwnym wypadku grozi to jego uszkodzeniem.
- Proszę o zapoznanie się: "Czy warto przerobić zapłon iskrownikowy na zapłon akumulatorowy ?" !
- Elementy na zdjęciach mogą się różnić w zależności od typu silnika lub użytych podzespołów !
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości radzę nie podejmować się przeróbki !
Rys. 10
Rys. 13
Rys. 12
Oczywiście możemy także użyć dwóch przełączników z pojedynczym obwodem, jednak będzie to wymagało wykonania dodatkowego otworu montażowego.
Rys. 15
Rys. 14
Rys. 18
Rys. 17
Rys. 21
Rys. 20
Podsumowanie
Taką instalację posiadam w najmłodszym, najczęściej eksploatowanym ciągniku. Wykorzystuję akumulator 12V/45Ah, który z powodu rozmiarów znajduje się na przyczepce. Zasila on: cewkę zapłonową, światła postojowe, kierunkowskazy oraz sygnał dźwiękowy. Pomimo występowania bardzo sporadycznej konieczności jego doładowania (ok. raz na miesiąc), nie występują problemy z zapalaniem silnika co było celem przeróbki.