Adapter świecy zapłonowej
Potrzebne elementy i narzędzia:
- zużyta świeca zapłonowa z gwintem M18x1,5;
- nowa świeca zapłonowa z gwintem M14x1,25 (l=19mm) o odpowiedniej wartości cieplnej np. FE65PS;
- wiertarka z wiertłem ø 12,8mm;
- gwintownik ręczny M14x1,25 (gwint drobnozwojny).
1. Zużytą świecę zapłonową z gwintem M18x1,5 ucinamy na długość 19mm, tak aby brzeg gwintu wkręconej poźniej świecy był na tym samym poziomie co brzeg gwintu redukcji. Następnie usuwamy zbędne pozostałości.
2. Wewnętrzny otwór rozwiercamy na średnicę 12,8mm.
3. W otworze wewnętrznym nacinamy gwint M14x1,25.
4. W nagwintowany otwór wkręcamy świecę zapłonową z gwintem M14x1,25. Skręcamy mocno, aby świeca nie wykręcała się z redukcji.
Wcześniejszymi czasy można było podobne redukcje kupić w sklepach jako gotowe elementy.
Rys. 7 - dorobiona redukcja
Rys. 6 - oryginalna redukcja
Świeca zapłonowa FE65PS (Fiat 125p) z taką redukcją, w połączeniu z moim akumulatorowym zapłonem, spisywała się w ciągniku całkiem dobrze. Należy jednak pamiętać, że świece z gwintem M14x1,25 posiadają znacznie mniejszą odległość pomiędzy stożkiem izolatora, a korpusem świecy. Osadzenie się na jej stożku izolatora, nawet niewielkiej ilości produktów spalania może powodować gubienie iskier i konieczność jej oczyszczenia. Zdecydowanie nie polecam stosowania w tym rozwiązaniu świec wieloelektrodowych ze względu na istnienie wielu elektrod bocznych, co utrudnia samooczyszczanie się stożka izolatora.
Rozwiązanie to należy traktować wyłącznie jako pewną alternatywę, gdyż najlepiej jest stosować oryginalne świece zapłonowe z gwintem M18x1,5 o odpowiednio dobranej wartości cieplnej (patrz Pomoc).